Fizetős lehet a parkolás a nem kerületieknek ősztől

Új parkolási rendszer kerülhet bevezetésre már idén a József Attila-lakótelep egy részén – számolt be nemrég a kerület önkormányzati televíziója. Az új rendszer a lakótelep környékén a metró közelsége miatt kialakult parkolási problémákat – sokan P+R parkolóként használják az egyébként nem arra kitalált lakótelepen található parkolási övezeteket – oldaná meg. A várhatóan már őszre bevezetésre kerülő új parkolási rend szerint a nem a kerületben élők számára 175 forintba fog kerülni a kijelölt területeken való megállás óránként, míg a kerületben élőknek továbbra is ingyenes marad a parkolás a lakótelepen. Az önkormányzat igen lassan meghozott döntése amellett, hogy valószínűleg sok, az Üllői út tárgyalt szakaszán közlekedő gépkocsihasználó napi rutinját megkavarja majd, lakótelepen élők számára is érdekes lehet, hiszen a lakótelep története során eddig mindig, mindenki számára ingyenes volt a parkolás. Most azonban a névre szóló Ferencvárosi lakcímkártyával nem rendelkező autósoknak fizetniük kell. Kíváncsian várjuk az esetleg a jövőben hatályba lépő döntés későbbi hatásait.

d5538965-4797-45c3-9ca8-17b2303c2b99
Fizetős lehet a parkolás a nem kerületieknek ősztől a lakótelepen Fotó: Pöttyös utcai P+R parkoló

Február első felében döntött a fővárosi közgyűlés, hogy a kilencedik kerületi önkormányzat kezdeményezését jóváhagyva bővíthető a fizetős parkolási övezet a Ferencvárosban – kezdődik a 9.tv beszámolója. Az összeállításban elhangzik később, hogy a lakossági kérésekre reagálva, valamint a parkolási gondok megszüntetése céljából a két érdekes látnivalóval is büszkélkedő – bolgár templom, illetve művelődési ház – Vágóhíd utcában és környékén, valamint a Budapest legzöldebb lakótelepének számító József Attila-lakótelep egy részén is fizetőssé válik a parkolás a nem kerületiek részére. A kerületi televízió összeállításában Dr. Bácskai János polgármestertől a parkolási problémák alátámasztására elhangzik, hogy a mai állás szerint 100 autóra mindössze 75 szabályos parkolóhely jut a lakótelepen. A polgármester egyébként a 9.tv február 22-i hírösszefoglalójában kiemelte, hogy szerinte a fizetős parkolási rendszernek elsősorban forgalomszabályozó szerepe van, és az abból bejövő bevétel természetesen abszolút másodlagos. A parkolással és a legzöldebb lakótelepre látogató sok autóssal kapcsolatos kérdések egyébként igencsak gyakran merültek fel a József Attila-lakótelep kapcsán. Így már mi is foglalkoztunk itt az oldalon parkolási kérdésekkel. Például azzal, hogy már egy ideje büntetik a lakótelepen a zöld területeken való parkolást, vagy azzal, hogy mint sok más esetben, az önkormányzatnál bizony a jó munkához minden esetben idő kell.

Közbevágott Pató Pál úr

 

A ferencvárosi televízió – 9.tv – egyébként megszólaltatta a József Attila-lakótelep új parkolási rendszerével kapcsolatban, Lászay Jánost is a Parkolási Divízió nevű cég kilencedik kerületi divízióvezetőjét is – egy ideje ők intézik a kerület parkolási ügyeit az önkormányzat helyett -, aki többek között elmondta, hogy az új parkolási rendszer az Üllői út mentén, az Ifjúmunkás utca vonalában kerül bevezetésre optimális esetben akár már ősszel. Majd így folytatta:

“Gyakorlatilag, ahogy ez közismert, ez az ott élők érdekében történik, őket védi. Tehát itt nem a parkolásból származó bevétel, ami az önkormányzatot vezérli, hanem szabályozó jellegre van szükség. Hiszen a vidékről, külső kerületekből bejövők a metró környékén hagyják gépjárműveiket és ez által ellehetetlenül a parkolás. Ez a parkolásüzemeletetés, amit most bevezetni kívánunk biztosítja az ott élők szabad parkolását, nyugalmát és a kisebb forgalmat” – zárta mondandóját Lászay János.

Majd hozzátette, hogy az átadáshoz gyakorlatilag már csak a táblák kihelyezése, a felfestés, illetve a parkolóórák elhelyezése hiányzik. Majd elmondta még azt is, hogy a fővárosi közgyűlés kivételt tett a lakóteleppel kapcsolatban, és ennek köszönhetően a parkolóórákat nem szükséges majd 75 méterenként felállítani, hanem elég adott esetben például 100-150 méterenként is elhelyezni, illetve amellett, hogy a mobilparkolási rendszer használatának lehetősége továbbra is fennáll, az adott esetben a parkolójegy megvásárlásához  szükséges türelmi idő öt percről tíz percre módosul. Végül pedig a kerületi divízióvezető elmondta, hogy szerinte akinek indokolt, az ezt az összeget szívesen megfizeti (…), aki viszont egész nap szeretne az ősztől fizetőssé váló helyeken parkolni, annak ez elriasztó lesz.

6bca36d5-662a-4410-bd3c-80ac82b38e18
Fizetős lehet a nem kerületieknek a parkolás a lakótelepen ősztől Fotó: Pöttyös utcai P+R parkoló

A napról-napra egyre több gépjárműtalajdonos, és az ebből következő egyre több autó megjelenése az utakon, valamint a fentiek miatt egyre gyakrabban kialakuló forgalmi dugó – például az Üllői úton minden hétköznap reggel -, egyáltalán nemcsak helyi probléma, hanem az egész fővárost érinti. A szakértők szerint éppen ezért mindenképp az egész fővárosra vonatkozó egységes döntésekre lenne szükség, a gyakran csak egyes kerületekre vonatkozó tünetkezelések helyett. Hiszen a mostani, a lakótelepen élők közül sokak által szorgalmazott döntés is lehet, hogy csak beljebb, vagy  másfelé tolja át a problémát ahelyett, hogy az egész fővárosra nézve oldaná meg azt. A cikk végén egyébként még érdemes megjegyezni azt is, hogy a jövőben bevezetésre kerülő parkolás nem lenne egyedi a József Attila lakótelep környékén, hiszen például néhány, a belvárostól kívül eső lakóövezethez hasonlóan működik fizetős rendszer, például Kispesten is a metróállomás közelében található lakótelep. A helyi Kossuth téren működő rendszernek az érdekessége a sorompós megoldás, ami esetleg még egy megfontolandó ötlet is lehet fizetős parkolási övezet kialakítása során, akár a József Attila-lakótelepen is, hiszen ahogy címben is olvashatták; fizetős lehet a parkolás a nem kerületieknek ősztől. A lakótelep története során először.