Érkezik az új 3-as villamos

Mit nyert Ön? Olvasható a kérdés az Ecseri úti villamosmegállóban található plakáton. Nos, Ön a hármas villamos részleges  felújításával akadálymentes, esztétikus megállókat, gyorsabb utazási időt, és környezetbarát, füvesített pályaszakasz-részt nyert, legalábbis a Budapesti Közlekedési Központ szerint. De ezek mellett sokkal fontosabb, hogy Ön megnyerte a lehetőséget arra is, hogy utazzon a szeptember 17-én a hármas villamos vonalán forgalomba álló, új CAF villamosokkal. Ne szalassza el.

11947913_1034821649885831_3412748828079256166_o

A lakótelepünket több megállón keresztül is érintő hármas villamos vonalán jelenleg a kétezres évek elején hazánkban forgalomba kerülő, hannoveri villamosok közlekednek. Ami egyáltalán nem hosszú idő, tehát a sokak által szükségesnek tartott járműállomány cseréjének okát nem elsősorban a villamosok elhasználtságában, technikai elavultságában kell keresni. Sokkal inkább a villamosok belső kinézete lehet az oka a lepusztultság látszatának. Magyarul tehát az, hogy az utasok egy része megrongálja a lakótelepünkön élők közül is sokak által használt villamosokat. Szintén probléma lehet még a most közlekedő villamossal, hogy egyáltalán nincs akadálymentesítve, tehát mozgássérülteknek, öregeknek, babakocsival közlekedőnek egyaránt nehéz dolga van, ha fel akarnak jutni a  jelenleg közlekedő hannoveri villamosok lépcsőjén.

2

Mivel az új, Baszkföldön gyártott villamosok több mint valószínű, hogy be lesznek kamerázva, illetve mivel mindenki számára teljesen akadálymentesek is – például Braille írásos feliratok lesznek a nyomógombok felett – ezért ezek a problémák szeptember közepétől valószínűleg ezeken a villamosokon teljes mértékben megszűnnek majd. Az átfogó képhez még hozzá tartozik, hogy szakmai vélemények szerint az akadálymentesítés szempontjából pozitív alacsony padlózatnak is lehet hátulütője, ugyanis ahol a villamosvonal közutat keresztez ott egy kisebb úthiba is komoly fennakadásokat okozhat a vadiúj villamos esetében. Szintén probléma lehet az is, hogy az új villamoson viszonylag kevés az ajtó – szám szerint négy – ezért csúcsidőben sokáig tarthat a le és felszállás az egyébként tágas belső térrel és több úgynevezett másfeles üléssel rendelkező villamosra.

11894481_1034832493218080_4772457233517711887_o-744x557

Az új villamosok egyébként a nyár eleje óta érkeznek folyamatosan Spanyolországból hazánkba, hogy aztán rögtön elkezdjék a kötelezően megszabott próbaköröket róni a vonalon, hogy mostanra már az előírt kilométerszámot letudva a  villamosvezetők tanulójáratokon készüljenek az új villamosok forgalomba állására. Próbáltam lefotózni az új villamost, de mivel eléggé változó időközönként járnak a próbajáratok, így eddig még nem sikerült lencsevégre kapni a vadiúj CAF-ot. Aki viszont jókor várakozott a lakótelep szélén található megállók valamelyikében már megleshette az új villamosokat, igaz felszállni még nem szállhatott fel rá.

11145092_1042523522448977_2751700291789582357_o-744x558

És akkor röviden az új CAF, teljes nevén CAF Urbos 3 villamosról; A CAF a villamost gyártó spanyol cég rövidítése, az Urbos a jármű típusát takarja, a hármas szám pedig arra utal, hogy ebből a típusból ez már egy harmadik generációs modell. Fontos tudni, hogy bár az új villamos sok mindenkire az újdonság varázsával hathat, de hazánkban Debrecenben már közlekednek a most Budapestre is megérkező CAF szerelvények.

Budapestre két fajta CAF villamos érkezett. Egy hosszabb, 56 méter hosszú, ami az 1-es villamos vonalán, és egy kisebb 34 méteres típus, ami a hármas villamos vonalán illetve többek között a jövőben elkészülő Budai Fonódó villamos vonalán közlekedik majd. A rövid típusból összesen 35 áll összesen forgalomba hamarosan. Ez annyit jelent, hogy nagyjából minden második-harmadik villamos lesz új szeptember 17-től a hármas vonalán. Az új villamosokon pedig a BKK információ szerint nagyjából 200 ember utazhat majd egyszerre. Azonban az új és a régi hármas villamos sem szakad el útjának végére érve a lakóteleptől teljesen, ugyanis a lakótelepünk mellett található  Száva kocsiszínben pihennek meg a nehéz nap végén, sok más a környéken járó villamos társaságában.

11918948_464468060392039_468813411044451740_o-744x557

A Száva kocsiszín a lakótelepünk Határ út felöli szélén, a Kiserdő szomszédságában helyezkedik el és a budapesti villamosközlekedésben betöltött szerepe  igencsak lényegesnek mondható, mind az ott tárolt értékeket, mind a villamossági kérdések fontosságát illetően. Ugyanis a Száva kocsiszínben található egy nagy teljesítményű transzformátor, aminek segítségével a környéken szolgálatot teljesítő villamosok számára biztosítanak villamosenergiát. Illetve, ami szintén nem elhanyagolható, hogy nyolc különböző jelzésű villamos, közel 80 szerelvénye fordul meg itt a mindennapok során. Nem véletlen tehát, hogy csak külön engedéllyel, megadott időpontban lehet látogatni a helyet és az sem, hogy gyakran kutyás őrrel őrzik a területet. Ami különösen indokolt mostanában, ugyanis a több tízmilliárd forintból vásárolt villamosokat tárolják itt. Amelyek egyébként a Nagykőrösi úti deltavágányon vágányon át az 52-es villamos vonalán jutnak el a Száva kocsiszínbe.

10000

A lakótelepünk szélénél található kocsiszín egyébként az 1900-as évek elején nyitotta meg a kapuit, a napjainkra közel négyezer méteres, a környékre kiterjedő vágányhálózatával. A kocsiszínben a kezdeti évekeben a napjainkban már csak nosztalgiajáratként közlekedő favázas villamosok állomásoztak, majd őket követték az idősebb korosztály számára jól ismert UV villamosok. Később a kétezres évek elején az ezredforduló előtt már közlekedő Ganz villamosok forgalomba állását követően megjelentek az új hannoveri villamosok is, amelyek teljesen kicserélték a Száva kocsiszín állományát és összképét is egyaránt.11

Most pedig már néhány kivételtől eltekintve, szinte minden környéki vonalon – többek között az 52-es, 50-es, 42-es, és természetesen a 3-as vonalakon is –  ezek a villamosok járnak, hogy aztán este szintén a Száva kocsiszínben érve pihenjenek meg. Ennek köszönhetően aztán mára a Száva kocsiszínben szinte csak hannoveri villamosok és néhány régi Ganz villamos található a most frissen érkezett CAF villamosok mellett. Ennek ellenére a telephely mellett elhaladva még most is lehet az embernek egy kis retro hangulata, ami a kocsiszín és az azt körülvevő épületek sajátos kisugárzásából fakadhat.

1557400_1034840863217243_5895740165914377529_o-744x557Ahogy tehát láthatjuk a környéken futó villamosok, és azon belül a hármas villamos szó szerint “körbeveszik” a lakótelepet, és annak életét már a kezdetek óta. Ráadásul a “sárga hármas” sok esetben hasznos közlekedési eszköz is a metró mellett,  ugyanis a lakótelepről sok helyre csak a villamossal juthatnak el az utasok legegyszerűbben. Nem volt ez máshogy akkor sem, amikor még a 13 villamos járt a mostani hármas vonalán egészen a korszakváltó kétezres évekig, amikor a villamost 13-as helyett a mai hármasra nevezték át. Egészen pontosan 2001. október 2-án találkozhattunk utoljára a 13-as villamossal, hogy utána elkezdődhessen a lakótelepünkön áthaladó hármas villamos – merthogy korábban más vonalon is közlekedett hasonló jelzésű jelzésű villamos – mai napig tartó története, amiben szeptember 17-től újabb fejezet következik. Tehát visszatérve a cikk elején felvetett kérdésre, ha csak ezt nézzük, ezzel már Ön mindenképp nyert.